ősz

ősz

2015. január 23.

Rózsaszappan

A következő szappan fő összetevője a rózsa. A rózsa amellett, hogy az egyik legszebb és legkedveltebb virágunk, nagyon hasznos is egyben. A rózsa virágából nyert rózsaolaj és rózsavíz egyaránt talán az egyik legismertebb kozmetikai alapanyag, mind a parfümgyártásban, mind az arc- és bőrápolásban fontos szerepet játszik. Hatóanyagként a rózsa szirmaiból kinyert olaj és víz nyugtatja a bőrt, és lágyan fertőtleníti is azt. 
Valamennyi bőrtípusra alkalmazható, de az idősődő, illetve az érzékeny, kipirosodásra hajlamos bőrre a leghatékonyabb az alkalmazása. Nyugtató és fertőtlenítő hatása miatt reggeli arclemosóként leghatásosabb a forró vízes áztatással elkészített rózsavíz.
A kertben termett rózsák virágait kiszárítva elraktam több üveg rózsaszirmot, ebből készítettem a szappanhoz folyadékként rózsavízet.
A szappanmasszát két részre osztottam, az egyik felét cink-oxiddal fehérre, a másik felét pedig piros mica porral színeztem. 
Egy új öntési technikát, a "faux funnel" -t (ami magyarul az "áltölcsért" tesz talán) próbáltam ki ezzel a két színnel, de tervezem, hogy egy nagyon színes - szivárvány - szappant is elkészítek majd tavasszal hasonló módon. Maga a módszer nem túl bonyolult, itt részletesen leírja és képekkel illusztrája Soapqueen.
A fehér és a piros réteget egymás után a fadoboz közepébe öntöm apránként úgy, hogy az egyik színű kis "tócsa" közepébe próbálom önteni a másik színt. Felváltva és apránként öntjük ki a formába a több színű masszákat, ami végül - függőlegesen szeletelve - egy szép, színes-csíkos szappant  eredményez. 
A rózsaszappanom receptje a következő volt: 48 g. avokádó olaj, 130 g. kókuszolaj, 195 g. olíva olaj, 32 g. shevaj, 97 g. repceolaj.
A kalkulátor szerint is a telített és a telítetlen olajak aránya kicsit "megborult" 35:65 arányban, nem is lepődtem meg, hogy a telített zsírok kevesebb mennyisége miatt a szappanom nehezen szilárdult meg, 3-4 nap után tudtam a formából kivenni és a szeletelésénél is még nagyon lágy volt. A készítése óta 3 hónap telt el, ma már az állaga tökéletesen kemény. 
A telített és a telítetlen zsírokról egyébként egy korrekt, és a laikusoknak is érthető leírást találtam a Házikence Tanoda honlapján.
A szappanban 38% arányban 191 g. rózsavíz került (utólag ez is kicsit soknak bizonyult, ezt is lehet csökkenteni, ha nem akarjuk, hogy ennyire nehezen keményedő szappanunk legyen). A nátronlúg mennyisége 70 g. volt. 
Illatként virágos illatokat adtam a szappanhoz: gerániumot és jázmin illóolajat.
A geránium - rózsamuskátli - illóolaját kiegyensúlyozó és harmónizáló hatása miatt használják, remek antidepresszáns és a nyirokmirigyek méregtelenítését is elősegíti. 
A rózsaszappan tetejére díszítésként szárított rózsaszirmokat szórtam.

(Az első kép forrása: http://www.nlcafe.hu/noklapja/20110914/most_ultessunk_rozsat/)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése