ősz

ősz

2014. március 13.

Szőlőmagos szappan kecsketejjel

Végre sikerült kecsketejet beszereznem, így kipróbálhattam a kecsketejes szappan készítését is. Jégkockatartóba adagolva lefagyasztottam, így mindig csak annyit kell kiszednem, amennyire éppen szükségem van. A szappanom másik összetevőjét, a szőlőmag lisztjét sógornőmtől kaptam, a villányi hegységen termett kék szőlőből nyert magok őrleménye egy igazi csoda.

A szőlő, illetve a magjából készült liszt tartalmazza az egyik leghatékonyabb antioxidánst, az oligomerikus proanthocianidin-t (OPC). A vérben található antioxidánsok hatástalanítják a szervezetben kialakuló, és sok betegség, illetve az öregedési folyamat kialakulásáért felelős szabadgyököket. A gyógyászatban az antioxidáns hatása miatt felhasználható különböző betegségek, mint a szívroham, rák, cukorbetegség megelőzésében, illetve a kezelések kiegészítésében. A szőlőmag kivonata az OPC-n kívül tartalmaz még flavonoidokat, linolin savat, rezveratrolt. Ez utóbbi egy polifenol-vegyület, melynek ismert a rákellenes, gyulladáscsökkentő, vércukorcsökkentő hatása, és egyben jótékonyan védi a szív- és érrendszert.
 A szőlőmag kivonatát a szépségipar is használja, magas E-vitamin tartalma és antioxidáns hatása miatt kiváló öregedésgátló. A már említett antioxidánsok a bőr kollagén szöveteit erősítik, rugalmasságát megőrzik, az apróbb ráncokat kisimítják.
A kecsketej jótékony hatásait nem kell sokáig részletezni, manapság már mindenhol lehet erről olvasni, különösen a tehéntejjel való összehasonlítása gyakori. A kecsketej gazdag jól emészthető proteinekben (albuminok, globulinok, kazeinek), ugyanakkor sokkal kevesebb benne az allergén hatásáról ismert alfa -s-1 kazein. A zsírsavak közül gazdag a rákellenes konjugált linolsavban (CLA), melynek ismert a szív- és érrendszert védő hatása is. A tej gazdag ásványi anyagokban (kálcium, kálium,  nátrium, magnézium, foszfor), A-, B1-, B2-, C-, D- és E-vitaminokban és nyomelemekben is, mint a réz, cink, bór, titán, króm és jód. Megtalálható benne a Q10 koenzim, melynek kiemelkedő az antioxidáns hatása.
A szappanom újdonság azon túl is, hogy folyadékként először használtam benne kecsketejet, mivel bázisolajként többféle olajat használtam fel, mint eddig. A szappan megtervezésekor a nátronlúg mennyiségét 5 %-kal csökkentettem, így külön superfat-ként ápoló olaj már nem került hozzáadásra. A nátronlúgot a megfagyott kecsketejre adagoltam és alaposan összekevertem. Közben az olajokat kimértem és vízfürdő felett melegíteni kezdtem, míg el nem érte a 40-45 °C-ot. Mivel a tejben nem látszik, hogy a nátronlúg teljesen feloldódott-e, így a kecsketejes lúgos folyadékot szűrőn át töltöttem az olajokhoz. Ezután alaposan összekevertem botmixerrel, majd a szalagosodási fázis kezdetén a masszát kettéválasztottam. Az egyik részbe tettem 2 csapott teáskanál szőlőmag őrleményt, illetve mindkét részbe illóolajakat és jól elkevertem mindkét masszát. Mivel egyelőre még nincs fából készített szappanöntő formám, így most egy alaposan kimosott műanyag margarinos tégelybe öntöttem ki a szappant.
Elsőként a szőlőmaggal dúsított masszát öntöttem ki, majd erre került a világos réteg. A kiöntés után jól összeráztam és egy fapálcával próbáltam márványos mintát húzni a masszába. Mivel ez egy kisebb adag, bár látszik a két réteg, mégsem olyan mutatós, mintha egy fadobozban készült, megfelelő magasságú szappantömböt készítettem volna. (De ami késik, ugye...:) A szokott módon dunsztoltam és  másnap szeleteltem. Terveim szerint egy lágyabb, de nagyon selymes, ápoló szappan lesz belőle, melyben a szőlőmag őrlemény hámosító hatását is élvezhetjük majd.
A szappanom receptje a következő: 
75 g. olívaolaj, 44 g. kókuszolaj, 13 g. szőlőmagolaj, 37 g. napraforgó olaj, 25 g. shea vaj, 13 g. makadámiadió olaj, 43 g. pálmazsír. 
Folyadék: 95 g. kecsketej (38%). 
NaOH: 36 g. 
Szalagfázisban 2 csapott tk. vörös szőlőmagliszt, jázmin- és teafa illóolajak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése