ősz

ősz

2014. március 4.

Himalája sószappan

Már terveztem himalája sószappant csinálni, így a legutóbbi vásárlásom során be is szereztem egy kisebb adaggal a rózsaszín kristálysóból. Elsőre talán furcsának tűnik a só a szappanban, de ha belegondolunk abba, hogy a só élettani hatásait - a főzésen túl - mennyiféleképpen tudjuk hasznosítani, már nem is olyan meglepő ez a társítás.
A , úgy mint a víz, az élethez nélkülözhetetlen. Nem véletlenül használunk annyi - sóval kapcsolatos - szólás-mondást, régen kenyérrel és sóval fogadtuk vendégeinket, és bizonyára mindenki emlékszik arra a mesére, amelyben az öreg király bizony hamar rájön arra, hogy milyen szépen fejezte ki feléje szeretetét legkisebb lánya, amikor azt mondta neki, hogy úgy szereti, mint ahogy az emberek a sót.

 

 "A himalája sót Pakisztánban bányásszák kézi fejtéssel. Az egykori őstenger kiszáradásával visszamaradt sóréteget egyéb kőzetrétegek fedték el az idők során, megvédve azt a környezetszennyeződéstől. A felszínre hozott sókristályokat kézi erővel mossák és a napon szárítják."

A himalája só összetétele miatt is nagyon értékes, hiszen az egyszerű konyhasón, a NaCl-on kívül 82 elem megtalálható benne. A sónak jelentős szerepe van az emberi szervezet vízháztartásának egyensúlyban tartásához a vízmegkötő hatásával, de ismert antihisztamin hatása, vagy a vérnyomás szabályozásban játszott szerepe is. A só csökkenti a szívritmuszavarokat, tisztítja a tüdőt és a légutakat. A só bőrre gyakorolt hatása is nagyon kedvező. A faggyútermelést kiegyenlíti, így egyaránt alkalmazható mind zsíros, mind száraz bőrre. A só vízmegkötő hatása miatt bezárja a nedvességet a sejtekbe, így hidratálja a bőrt, míg a zsíros bőr esetén normalizálja a faggyúmirigyek működését. A sószappan összehúzza a pórusokat, megakadályozva ezzel a mitesszerek kialakulását. A sószappan vírusölő hatása miatt alkalmazható herpeszekre, de hatékonyan enyhíti a rovarcsípés okozta fájdalmakat, nyugtatva a csípés helyén a bőrt. Kamaszoknak kiváló bőrápolóként használ, a pattanásos, aknés bőrt tisztítja, fertőtleníti. Használható borotválkozás után arcszesz helyett, illetve antibakteriális hatása miatt dezodorálás céljából is. A sószappant tiszta, nedves bőrre kell felvinni, vagy kézzel, vagy közvetlenül a bőrre. A felvitt sóoldatot hagyni kell megszáradni, majd a kikristályosodott sót kézzel vagy törölközővel kell letörölni. 
A himalája sószappanom eredeti receptjét egy fórumon olvastam,  a superfat-ként hozzáadott olajokban változtattam, illetve folyadékként az eredeti receptben szereplő kecsketej helyett desztillált vizet használtam. A sószappan készítése során vannak apró praktikák, amelyeket nem árt tudni, mielőtt belevágunk. A szappan a hozzáadott sótól kemény, törésre hajlamos állagú lesz, így célszerűbb kisebb formákat önteni belőle, mert nehéz eltalálni azt a pontot, amikor a tömbszappant még szépen lehet szeletelni. Több helyen is olvastam, hogy a sószappant a formába öntés után alacsony hőfokon (kb. 50°C) 1 órát a sütőben érdemes "melengetni". Mivel én a sószappanomat kisebb formákba öntöttem, és ezután jól záródó, az átmelegedő szappanok hőmérsékletét tartó hungarocell dobozba dunsztoltam, így a sütőben történő szárítást ezzel váltottam ki. 
Az általam készített himalája sószappan receptje a következő: 200 g. kókuszolaj, 50 g. ricinus olaj, 50 g. olíva olaj, 200 g. napraforgóolaj. 
Folyadék: 180 g. desztillált víz. 
NaOH: 77 g. 
Superfat: 25 g. kakaóvaj, 25 g. szőlőmagolaj, 25 g. shea vaj. 
Pudingosodáskor a masszához adtam 350 g. porított himalája sót.
Illóolajak:  teafa és citromfű.

1 megjegyzés: